Zijn pa Grégoire had vier Dakar-deelnames nodig voor hij zijn eerste dagzege op zijn naam kon schrijven. Voor Guillaume de Mevius was één rit in de topklasse voldoende om zijn naam op het palmares te schrijven. De jongste telg van de familie de Mevius stapte twee jaar geleden over van rally naar rallyraid en vandaag trad hij toe tot het groepje potentiële winnaars met de Toyota Hilux van team Overdrive. Een fantastische prestatie van onze landgenoot, die genavigeerd wordt door de ervaren Fransman Xavier Panseri. Na 414 km tegen de klok, was Guillaume de Mevius precies 1’44” sneller bij de finish in Al Henakiya dan rallylegende Carlos Sainz.
“Voor de eerste keer een rit winnen in de topklasse in de Dakar, dat is een onvergetelijk en zeker een emotioneel moment. Het is de bekroning van al het werk dat we de voorbije jaren geleverd hebben. Maar, het is zeker niet alleen mijn verdienste. Het is een beloning voor het ganse team van Overdrive en zeker ook voor mijn navigator Xavier Panseri,” vertelde een duidelijk geëmotioneerde Guillaume de Mevius. “Hoe dan ook, ik ben erg blij met deze overwinning. We begonnen vanaf de 32ste plaats aan deze rit en we beseften dat we heel wat andere deelnemers zouden moeten inhalen. Ik had verwacht veel stof te moeten vreten. Dat was ook het geval, maar blijkbaar was dat nadeel kleiner dan het voordeel om wat later te starten. Dit is een prachtig begin, maar de Dakar is nog lang. Morgen openen we de weg. Dat zal nog een pak moeilijker zijn…”
De derde plaats ging naar Giniel de Villiers op 9’18”, voor de verrassing van de dag, de Litouwer Vaidotas Zala met een Mini John Cooper Works op 10’42”.
De vulkanische ondergrond zorgde voor heel wat lekke banden in het tweede deel van de rit. Zo verloren Nasser Al-Attiyah (25 minuten), Sébastien Loeb (23 minuten) en Guerlain Chicherit (22 minuten) erg veel tijd. Ook Stéphane Peterhansel liet 32 minuten liggen. Mattias Ekström, gisteren nog de snelste in de proloog, strandde op 14’20” met zijn Audi.
Bij de Motards was Ross Branch de snelste. Joris Van Dyck haalde de finish op de 89ste plaats op 2h29’31” ondanks het ontwrichten van zijn ringvinger aan de rechterhand, terwijl Gwen Backx zijn Husqvarna naar de 108ste plaats stuurde op 3h11’30”.
“Ik had een late starttijd en ik voelde me niet te beste deze ochtend. Na 140 km moest ik overgeven. Tot de refueling heb ik wat belabberd gereden. Daar kon ik weer drinken en zat het tempo er goed in. We hebben de finish bereikt, wat het belangrijkste is,” aldus Gwen Backx.
“Mijn rit verliep vlot tot de refueling,” pikt Joris in. “Daarna volgde een erg lange strook over lavastenen. Op kilometer 318 ben ik ten val gekomen en bij het zetten van mijn rechterhand kreeg mijn ringvinger een klap. Die stond helemaal scheef. Ik heb de laatste 100 km de pijn kunnen verbijten en ik hoopte dat er niets gebroken was. In het bivak hebben ze vastgesteld dat er inderdaad geen breuk was en hebben ze mijn vinger weer in de kom getrokken. Met een spalk zou het wel moeten lukken morgen.”
Bij de Trucks heeft Janus Van Kasteren met zijn Iveco Powerstar de openingsrit gewonnen, voor voormalig rallyrijder Gert Huzink in zijn Renault C460 Hybrid, die op 7’03” eindigde. Igor Bouwens werkte de openingsetappe af op de 14de plaats op 1h03′ van Van Kasteren. Hij verloor wat tijd door een navigatiefoutje.
De rit van morgen, etappe 2, gaat van Al Henakiyah naar Al Duwadimi, goed voor 655 km, waarvan 463 km tegen de klok.