De revelatie van de 46ste Dakar is ongetwijfeld Guillaume de Mévius, de jongste, 29-jarige zoon van Grégoire. De vroegere piloot van het RACB National Team, Belgisch Junior rallykampioen in 2017, koos in 2020 definitief voor rallyraid in plaats van een carrière in het Wereldkampioenschap Rally te ambiëren. Guillaume was op dat moment al “Red Bull Athlete”, wat hem een zitje in het Junior Team van Red Bull opleverde, maar verder leek het een gewaagde zet, want in de rallysport had Guillaume toch al enige ervaring opgedaan. Vandaag blijkt zijn keuze de juiste, want bij zijn debuut in de topklasse Ultimate, met een Toyota Hilux T1+, behaalde Guillaume de Mévius meteen een historische tweede plaats algemeen. Onverwacht, zelfs voor zijn grootste fans, maar dik verdiend na een erg regelmatige Dakar. Ook tijdens de slotetappe hielden Guillaume en zijn navigator Xavier Panseri het hoofd koel. Niet evident met een ontketende Sébastien Loeb in je nek. Loeb won de rit, maar de Mevius gaf maar 5’09” toe, zodat hij tweede blijft op 20’25” van Carlos Sainz, die zijn vierde overwinning, de eerste voor Audi, scoort in de Dakar.
Guillaume de Mévius was erg trots bij de finish. “We hebben het de voorbije dagen al gezegd. Dit had ik niet verwacht bij mijn debuut in de topklasse, al had ik in T3 mijn snelheid ook al getoond. Die eerste ritzege gaf veel vertrouwen en daarna ging het prima. Ik realiseer het me nog niet helemaal. Een podium tussen Carlos Sainz en Sébastien Loeb, dat is prachtig. Vandaag kon ik Loeb achter me houden. Niet evident, want wanneer Seb in de aanval trekt, dan gaat het hard!,” lachte Guillaume, die beseft dat dit een stunt is. “Het is ook vooral de bekroning van vele jaren hard werken. Eindelijk een beetje erkenning. We hebben nu bewezen dat we met de absolute top kunnen rivaliseren. Ik hoop dat dit een vervolg krijgt, want op dit moment is er nog niets beslist over het vervolg van het seizoen. Ik wil zeker ook team Overdrive bedanken. De Toyota was elke dag uitstekend! En bedankt aan alle Belgische fans en volgers. De Dakar leefde de voorbije weken weer in België en dat is hartverwarmend!”
Zoals we gisteren al schreven, is het de tweede beste prestatie van een Belg ooit in de Dakar, na de zege van Jacky Ickx in 1983 met een Mercedes. Vader Grégoire, terecht bijzonder trots en aanwezig bij de finish van zijn zoon, pakte in zijn Dakar-carrière trouwens ook drie ritzeges.
Bij de Moto’s ging de winst naar de Amerikaanse Honda-rijder Ricky Brabec. Ross Branch strandde op 10’53” en Adrien Van Beveren op 12’25”. Joris Van Dyck heeft bij zijn debuut zijn jeugddroom gerealiseerd door de Dakar uit te rijden op de 57ste plaats. Zijn teamgenoot en schoonbroer Gwen Backx moest al vroeg opgeven nadat hij zich blesseerde door een val veroorzaakt door een tragere deelnemer.
Bij de Trucks profiteerde Martin Macik van het falen van Janus Van Kasteren, die de openingsweek domineerde. Ales Loprais maakte er een Tsjechische dubbel van, voor de 21-jarige Nederlandse rallyrijder Mitchel Van den Brink, derde op 4h29′, voor zijn landgenoten Van Kasteren, Versteijnen en Becx.