Daags na het memorabele afscheidsconcert van Will Tura in het Sportpaleis, stond Koen Wauters vanavond in Monaco voor de ceremoniële start van de Africa Eco Race, die van 30 december tot 14 januari wordt verreden.
Na een eerste deelname aan de Dakar Classic, een regularity-versie die te weinig sportief was voor Koen Wauters, werden vorig jaar twee Toyota Landcruisers T200’s geprepareerd voor de Dakar, maar in extremis werden de wagens afgekeurd door de technische commissarissen van de FIA. De ontelbare uren die het team vrijwilligers geïnvesteerd had om de wagens te prepareren, waren tevergeefs.
“Vandaar het idee om deel te nemen aan de Africa Eco Race. Die wedstrijd trekt over het parcours van de Dakar van vroeger, van Monaco naar Dakar in Senegal. Met die wedstrijd heeft ASO en de FIA niets te maken. Deze organisatie is blij ons te ontvangen aan de start. Bovendien doen er geen fabrieksteams mee aan deze wedstrijd. We kunnen dus mikken op een mooi resultaat, zeker met de nieuwe Toyota Hilux bolides die we gekocht hebben, een van Jacky Loomans en de andere in Nederland. Maar, het doel blijft voor ons hetzelfde: ons amuseren, snel rijden met de Toyota zonder onnodige risico’s te nemen,” vertelt Koen Wauters, die wel halfweg de wedstrijd, na één week, uit koers zal stappen… “Het is professioneel een bijzonder drukke periode. Na de twee concerten voor Will Tura in het Sportpaleis, staan we in januari ook nog op het podium met Clouseau. Vandaar dat ik absoluut terug naar België moet. Aanvankelijk stond de Africa Eco Race niet op het programma dit jaar. Ik heb beslist toch deel te nemen om de eerste week te gebruiken als grote testsessie op ware grootte voor 2025. Ik zal op de rustdag in Dakhla uit de wedstrijd stappen en de volgende dag terug naar huis vliegen.”
Voor deze Africa Eco Race, maakt het team gebruik van een Toyota Hilux T1 ex-Overdrive. “Deze wagen was twaalf jaar geleden echt een topwagen. Het is een echte racewagen, gebouwd om te racen en dat voel je aan alles. De ophanging, de remmen, de motor, het chassis… alles is geweldig. Je kan er alles mee, maar je mag niet overmoedig worden.”
Koen Wauters zal in Afrika genavigeerd worden door Kris Van Der Steen, die veel ervaring heeft dankzij het Offroad Racing Team Robert uit Ranst. “Bij de voorstelling van de Marokko Desert Challenge, kreeg ik de vraag van Tom De Leeuw of ik interesse had om Koen Wauters te navigeren. Een aangename verrassing. Ik heb er niet lang over na moeten denken, want ik kan in een sterk team uitkomen,” aldus Kris Van Der Steen. Als navigator is het werk niet meer te vergelijken met de Dakar van vroeger. “Het grote verschil is het feit dat de roadbooks digitaal zijn. Je krijgt het roadbook via een code de avond voordien. Vroeger zat je dan uren in het roadbook met een stift de gevaarlijke punten te markeren, maar dat is er niet meer bij. Het blijft wel een uitdagende wedstrijd. Het is voor mij een nieuwe uitdaging.”
Pascal Feryn, die genavigeerd zal worden door Kurt Keysers, kijkt ook uit naar de terugkeer naar Afrika. “Op 14 januari de Lac Rose in Dakar zien is het absolute doel. Vorig jaar zou ik met mijn zonen deelnemen aan de Dakar. Nu we terugkeren naar Afrika gaan is het gevoel anders. Nu we terugkeren naar Afrika gaan is het gevoel anders. Bij mijn eerste deelname in 2003 vormde ik team met Joris Mathijs. Nu zijn we met 22 vrienden die samen het avontuur aangaan. Dat daar mijn drie zonen bij zijn maakt het speciaal. Cedric en Nicola zijn er fysiek bij. Maxim rijdt altijd mee in ons hart en is er dus ook bij”, zegt Pascal Feryn. “Aan de basis is er geen verschil tussen de Dakar en de Eco Race. Rijden, navigeren, zand, avontuur. Maar nu gaan we weer mee kunnen doen. Ik wil en ga zeker niet overmoedig worden, maar we kunnen nu ergens proberen om een resultaat te rijden. Wat dat resultaat zal zijn moeten we ontdekken, net zoals we dat met de nieuwe wagens moeten doen. De Hilux is een écht ‘koersmachien’. Alles gaat veel sneller waardoor je alerter moet zijn. Het besturen van deze wagen is een pak intenser waardoor je sneller vermoeid zal raken en daardoor misschien in de fout kan gaan. De volle 100% van de wagen gaan en kunnen we niet benutten. Als we op 70% kunnen rijden zal het zeer goed zijn”, besluit Pascal Feryn.
Behalve Koen Wauters en Pascal Feryn nemen ook Cedric Feryn en Nicola Feryn deel aan de Dakar. Cedric won, samen met Tom De Leeuw en Bjorn Burgelman, in 2022 de Dakar Classic bij de vrachtwagens.
Tom De Leeuw
“De Toyota Hilux is een echte racewagen”
Tom De Leeuw, zelf voormalig rallyrijder die naam maakte in het nationaal kampioenschap met een Toyota Corolla, was deze keer voorbestemd om de Africa Eco Race te rijden als navigator van Pascal Feryn in de Toyota Hilux. In laatste instantie werd beslist dat Tom De Leeuw, 51 jaar en afkomstig uit Merchtem, het stuur zal nemen van de Ginaf servicetruck in de race, terwijl Kurt Keysers teambaas Pascal Feryn zal navigeren, omdat Nicola Feryn uiteindelijk geen licentie kreeg om de Ginaf te besturen. Nicola zal navigeren in de truck die Tom De Leeuw bestuurt. We spraken met Tom De Leeuw over de Toyota Hilux die Koen Wauters en Pascal Feryn zullen besturen.
“Het zijn de twee laatste exemplaren die door Overdrive in België werden gebouwd, onder licentie van Toyota Zuid-Afrika. De andere Dakar Toyota’s werden en worden allemaal gebouwd in Zuid-Afrika bij Hallspeed. Het zijn Toyota’s Hilux T1 van de eerste generatie, met de starre achteras. Ondertussen zijn we vier evoluties verder en hebben de Toyota’s een onafhankelijke wielophanging achteraan, maar het waren in die tijd wel top fabriekswagens. De ene is gekocht van Jacky Loomans, de andere was eigendom van Maik Willems en reed in de kleuren van Bastion Hotels,” vertelt Tom De Leeuw.
Een Toyota Hilux T1 is nog te runnen als privé-team. “De Hilux is opgebouwd op een buizenframe. De aandrijflijn is van Lexus, met een 5-liter V8 onder de motorkap, goed voor 350 pk en 560 Nm koppel. We stappen van een V8 turbodiesel over naar een 5-liter V8 benzinemotor. Qua differentieel en versnellingsbak is alles afkomstig van Sadev, een sequentiële zesbak met een powershift. Het is echt een racemachine. Het zal wel een paar wedstrijden duren voor Koen en Pascal het maximum uit de Hilux kunnen halen. We zijn wel gaan testen in Spanje, waar ongeveer 350 km getest werd.”
Tom De Leeuw, die al 20 Dakars op zijn palmares heeft staan, begon eind januari 2009 samen met Pascal Feryn aan de creatie van het Feryn Dakar Team. Ondertussen heeft hij al jaren de leiding van het atelier in handen en in deze Africa Eco Race dus ook het stuur van de Ginaf Truck.
(Foto’s Feryn Dakar Sport)