Reportage

Miki Biasion presenteert de Lancia Ypsilon Rally4 HF

Pinterest LinkedIn Tumblr

Bij Garage De Linde in Aartselaar presenteerde tweevoudig Wereldkampioen Rally, Miki Biasion, het nieuwe rallywagen van Lancia, de Ypsilon Rally4 HF. Sinds juni is Lancia overigens terug in het land met zes nieuwe showrooms In Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Gilly en Bertrange. Tegen eind 2024 wil men het netwerk verder uitbreiden met vier nieuwe vestigingen in Drogenbos, Hasselt, Namen en Herstal.

vlnr: Eugenio Franzetti, Charles Henri Fuster (Head of Marketing & Communications) en Miki Biasion bij de voorstelling van de Lancia Ypsilon Rally4 HF in Aartselaar.

Het merk Lancia bestaat sinds 1906 en stond de voorbije 118 jaar synoniem voor elegantie, schoonheid, luxe, innovatie en sportiviteit. Het grote nieuws was de terugkeer van het merk Lancia naar de rallysport. Lancia is nog steeds het meest succesvolle merk in de rallysport en het heeft in de jaren ’70, ’80 en ’90 zijn stempel gedrukt op de rallysport, onder andere met twee wereldtitels voor Miki Biasion, de 66-jarige Italiaan die ook van de partij was bij de lancering van de Ypsilon.

De keuze voor de Ypsilon als basismodel van het nieuwe rallymodel is geen vreemde keuze, want de Ypsilon staat in Italië alleen al garant voor 45,000 exemplaren per jaar. Lancia spreekt vandaag nog niet over een terugkeer op het hoogste niveau. “Lancia wil jonge getalenteerde rijders helpen in de rallysport en daarom werd gekozen om een Rally4 te ontwikkelen. Wereldwijd zijn ongeveer 60% van de wagens in rally’s wagens van de categorie Rally4,” vertelt Miki Biasion. “De nieuwe Ypsilon Rally4 HF heeft een 1,2 liter onder de motorkap die 212 pk produceert. Verder is hij voorzien van een sequentiële vijfbak van Sadev. Het is heel competitieve rallywagen. Ik heb, samen met enkele jonge rijders met internationale ervaring, zoals Andrea Crugnola en Léo Rossel, de wagen mee op punt gezet op het vlak van de set-up en de mapping van de motor.”

“We willen jonge rijders steunen en ook heel wat gepassioneerde gevestigde waarden rijden in een Rally4,” aldus Eugenio Franzetti, de Managing Director van Lancia Corse HF. “We zijn de auto nog aan het finetunen en pas wanneer dat achter de rug is, zullen we de prijs bekendmaken. Wellicht is de prijs eind oktober gekend, want we willen de auto op 1 januari 2025 homologeren. Er is ondertussen al heel wat interesse voor de nieuwe Rally4. We gaan in Italië wellicht beginnen met een merkencup, want het is onze bedoeling om jong Italiaans talent te steunen richting een internationale carrière.”

Omdat de eerste wagens bestemd zijn voor de Italiaanse markt, is het onzeker of de Lancia Ypsilon Rally4 HF volgend jaar al in het Belgisch kampioenschap te zien zal zijn. Hoewel Lancia tot de Stellantis Groep behoort, is er geen beslissing om de Ypsilon Rally4 ook toe te laten in de Stellantis Motorsport Rally Cup, naast de Opel Corsa Rally4 en de Peugeot 208 Rally4.

“Gelet op het exclusievere imago van Lancia, denk ik dat de kans klein is dat we de Lancia Ypsilon Rally4 HF zullen opnemen in de Cup. Ik denk dat we Lancia eerder zullen promoten met een afzonderlijk programma,” aldus Wim Verloy, woordvoerder van Stellantis België.

Miki Biasion, die zijn twee wereldtitels in 1988 en 1989 veroverde met Lancia, waarmee hij ook zes keer wereldkampioen werd bij de merken, is sinds de lente betrokken bij de ontwikkeling en promotie van de nieuwe Lancia Ypsilon Rally4. “Voor mij als rallyrijder was het altijd een droom om met Lancia in de rallysport te rijden,” vertelt Miki, die een grote expertise heeft opgebouwd in het restaureren en prepareren van een van de meest legendarische rallymodellen van het merk, de Lancia Delta Integrale. “In een eerste fase zal het de bedoeling zijn om nieuwe, jonge, getalenteerde rallyrijders te ontdekken en te laten doorgroeien naar een internationaal niveau. Ik ben razend enthousiast om daaraan mee te werken,” besloot Miki Biasion, in 1983 trouwens winnaar van de 24 Uren van Ieper met een Lancia 037. “Ah, Ieper, ja daar heb ik mooie herinneringen aan… 1983 was het seizoen van mijn grote doorbraak, want ik veroverde de Europese titel en daarna kreeg ik mijn kans in het WK…”

We hadden ook een uitgebreid interview met de sympathieke Miki Biasion over zijn verleden als rallyrijder, over de evolutie van de sport, over onze nationale trots Thierry Neuville die op weg lijkt naar de wereldtitel en over zijn passie voor Lancia. Dat interview lees je binnenkort in Speed Magazine.

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment