Dacia onthulde vandaag de Sandrider, het prototype waarmee Sébastien Loeb en Nasser Al-Attiyah in 2025 een gooi zullen doen naar de algemene overwinning in de Dakar Rally, laat ons hopen als concurrenten van onze nationale trots, Guillaume de Mevius, die vanavond zijn tweede plaats viert met zijn vrienden in Waver. De Dacia Sandrider wordt het nieuwe wapen van Prodrive in de categorie Ultimate T1+.
Met de Sandrider gaat Dacia op zoek naar de essentie, in samenwerking met de Renault Group en Prodrive. Wat het koetswerk betreft, werd al het overbodige achterwege gelaten. De ingenieurs hebben alles in het werk gesteld om het gewicht te verlagen en zo het brandstofverbruik te drukken. Het totale gewicht van Sandrider werd met ongeveer 15 kilogram verlaagd ten opzichte van vergelijkbare prototypes door een lichter buizenchassis te gebruiken, door alle overbodige koetswerkpanelen te verwijderen en koolstofvezel te gebruiken voor de andere panelen, door alle sierelementen te elimineren en door een compactere en minder zware motor te kiezen. Om de tractie en het dynamische rijgedrag van Sandrider te optimaliseren, werd de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras aangepast zodat er gevoelig meer gewicht op de vooras rust.
Om het brandstofverbruik te verlagen en tegelijk de prestaties te verbeteren, werd de stroomlijn van Sandrider bijzonder verzorgd. De ingenieurs drongen de luchtweerstand met 10 procent en de opwaartse druk met 40 procent terug ten opzichte van vergelijkbare prototypes. Daartoe werd bijzondere aandacht besteed aan de luchtinlaten die de motor koelen.
In de extreme Dakar-omstandigheden is warmtebeheer cruciaal. Om de temperatuurstijging in het interieur te beperken, hebben de ontwerpers van Sandrider infraroodpigmenten gebruikt die rechtstreeks in de koolstofvezel van het voertuig werden geïntegreerd. Voor dit proces werd een patent aangevraagd.
Sandrider wordt aangedreven door een motor op synthetische brandstoffen van Aramco. Een eenvoudige oplossing om de milieu-impact te verminderen. De synthetische brandstoffen van Aramco worden geproduceerd door hernieuwbare waterstof te combineren met opgevangen CO2, wat resulteert in een koolstofarm product dat compatibel is met de huidige motoren. Dacia beschouwt de Dakar Rally als het ideale testterrein voor deze technologie.
Sandrider, die vandaag wordt onthuld, start binnenkort een lange reeks van ontwikkelingstests in verscheidene landen. Hij zal debuteren in de Rally van Marokko 2024, een wedstrijd van het Wereldkampioenschap Rallyraid (W2RC) die wordt gereden van 5 tot 11 oktober.
In 2025 zal het officiële W2RC-team van Dacia, The Dacia Sandriders, deelnemen aan zijn eerste Dakar Rally en aan het volledige Wereldkampioenschap Rallyraid.
The Dacia Sandriders omvatten drie bemanningen die ervaring, talent en enthousiasme combineren…
Sébastien Loeb, de 49-jarige Franse rallypiloot, won van 2004 tot 2012 negen keer op rij het Wereldkampioenschap Rally. Hij is de meest bekroonde rallypiloot in de autosport. Sébastien Loeb neemt sinds 2016 deel aan de Dakar Rally. Hij zal samenwerken met de Belgische copiloot Fabian Lurquin.
Nasser Al-Attiyah is vijfvoudig winnaar van het Wereldkampioenschap Terreinrally’s en tweevoudig winnaar van het Wereldkampioenschap Rallyraid. Als ware Dakar-legende schreef hij de mythische wedstrijd maar liefst vijf keer op zijn naam.
Als rallypilote is Cristina Gutierrez Herrero een van de referenties in de wereld van de terreinrally’s. Ze is 32 en heeft tussen 2017 en 2024 al acht keer deelgenomen aan de Dakar Rally. Cristina won in 2021 de Wereldbeker Rallyraid in de categorie Q3. In januari 2024 werd ze de tweede vrouw die won in een categorie (Challenger) van de Dakar Rally (na Jutta Kleinschmidt, die een zege behaalde in het algemeen klassement). Cristina wordt bijgestaan door Pablo Moreno Huete.
BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE SANDRIDER
- FIA-categorie: Ultimate T1+
- Chassis: buisvormig
- Koetswerk: koolstofvezel
- Motor: 3-liter V6, biturbo, directe injectie
- Max. vermogen: 265 kW/360 pk bij 5.000 t/min
- Max. koppel: 539 Nm bij 4.250 t/min
- Transmissie: 4×4
- Versnellingsbak: sequentieel met zes versnellingen
- Ophanging voor/achter: dubbele driehoeken
- Veeruitslag: 350 mm
- Wielen: aluminium velgen, 17 duim
- Banden: BF Goodrich, 37 duim
- Lengte x breedte x hoogte: 4.140 x 2.290 x 1.810 mm
- Wielbasis: 3.000 mm
- Overhang voor/achter: 590/550 mm