Reportage

Pascal Feryn geniet van de duinen in de Africa Eco Race

Pinterest LinkedIn Tumblr

Na een pittige duinenetappe, met een kleine 100 km aan duinen aan één stuk, heeft team Feryn Dakar Sport het zwaarste van de Africa Eco Race achter de rug. 9 van de 12 ritten zijn verreden en Pascal Feryn en Kurt Keysers staan nog altijd op de eerste plaats bij de wagens en zijn 7de in het gezamenlijk klassement van trucks, wagens en SSV’s.

“Toen ik woensdagavond, na een etappe met veel kamelengras, hoorde dat er 95 km duinen aan één stuk op ons te wachten lagen moest ik toch even slikken. Achteraf bekeken was al die stress niet nodig”, zegt Pascal Feryn vanuit het bivak van Amodjar. “We verlaagden deze ochtend de bandendruk naar 1.6 kilo en reden prima door de gevreesde duinen. Die golfkarretjes (de SSV’s) konden we zoals gewoonlijk niet volgen. En dat is ook niet nodig. Die zijn lichter, wendbaarder, trekken andere sporen. We reden onze eigen koers.  We hebben wel een paar keer geluk gehad. Je ziet de duin voor je liggen maar je weet nooit wat er achter die duin ligt. Mja, soms was het toch wel spannend. Na de duinen kregen we een soort van rallyparcours in het zand te verwerken. Daar hebben we wat zuiniger gereden. De wagen had veel verbruikt in de duinen. Toen we aan de finish waren hadden we nog maar een liter of tien in de tank. Op dat vlak hadden we het iets te nipt berekend. Maar vanavond ben ik vooral tevreden. We zijn er nog niet, maar het moeilijkste zou achter ons liggen.” 

Tom De Leeuw beleefde woensdag een moeilijke dag in de Ginaf Truck omdat het automatisch bandendruksysteem defect was. Een systeem dat erg belangrijk is in de duinen, omdat je daar best wat druk uit de banden laat om tractie te vinden. De eerste duinengordel werd overwonnen, waarna Tom De Leeuw de vrachtwagen aan de kant zette om samen met Bjorn Burgelman de oorzaak van het defect op te sporen. “Al snel werd duidelijk dat de uitlaat was afgebroken. De hete lucht van de uitlaat werd in de laadbak geblazen waarna enkele luchtleidingen smolten. We hebben een noodreparatie uitgevoerd, maar het bandendruksysteem herstellen lukte niet meer. Voor het snelle gedeelte pompten we de banden hard op om te voorkomen dat de banden op het snelle gedeelte oververhit zouden raken. Met die harde banden zijn we ook door de duinen gegaan. Woensdagavond hebben we rustig de tijd genomen om de wagen en de vrachtwagen klaar te krijgen voor de zwaarste rit van donderdag, die we in dienst van Pascal hebben afgewerkt,” zegt Bjorn Burgelman.

(foto’s Feryn Dakar Sport / Alessio Corradini)

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Comments are closed.