Dit weekend slaat het Wereldkampioenschap Rallycross zijn tenten op in Mettet, waar het circuit Jules Tacheny het decor vormt voor de vijfde en zesde manche van de “Battle of Technologies”, zoals het kampioenschap dit jaar omgedoopt werd. De WK-toppers rijden immers twee wedstrijden, op zaterdag en zondag. Het wagenpark bestaat uit Supercars met een verbrandingsmotor en RX1e’s, de volledig elektrisch aangedreven tegenhangers die de voorbije twee jaar het mooie weer maakten in het WK.
Met 8 piloten aan de start in de topklasse, het World RX, zitten we mijlenver verwijderd van de gloriejaren toen het Europees kampioenschap Rallycross de kaap van 50 teams per wedstrijd makkelijk wist te halen bij de supercars. Met de komst van de elektrische aandrijving en het afhaken van constructeurs, zijn de prijzen van de RX1e’s exponentieel gestegen, terwijl het spektakel afgenomen is, onder andere door het gebrek aan motorsound. Hoe dan ook, aan de kwaliteit van de piloten moet niet getwijfeld worden. Met Johan Kristoffersson staat de zesvoudige Wereldkampioen immers aan de start in Mettet. De Zweed, samen met teamgenoot Ole-Christian Veiby de enige die opteerde voor een RX1 met verbrandingsmotor, won drie van de vier voorgaande finales. Enkel door een crash met Kevin Hansen bij de start in Hongarije, moest hij de zege daar aan Niclas Grönholm (de zoon van voormalig wereldkampioen Rally Marcus) laten. Dat was meteen de enige overwinning dit seizoen van een elektrische RX1e, de “Hyundai” van het Volvo Construction Equipment Dealer Team. Officieel de PWR RX1e genaamd, ontwikkeld door het team van de familie Grönholm. Klara Andersson is de tweede pilote binnen het team. In Zweden zette KMS nog twee elektrische VW Polo’s in voor onder andere Gustav Bergström, maar die wagens komen in Mettet niet in actie.
Belangrijke concurrenten zijn de broers Timmy, voormalig wereldkampioen rallycross, en Kevin, voormalig Europees kampioen, Hansen. De zonen van 14-voudig Europees kampioen Kenneth Hansen blijven trouw aan de Peugeot 208 RX1e die volledige elektrisch is. De Zweden komen en voorlopig nog niet aan te pas vooraan. De Fransman Anthony Pelfrene is van de partij met een Peugeot 208 WRX en René Münnich blijft trouw aan zijn Seat Ibiza.
Naast World RX, zijn er nog diverse nevencategorieën. De spectaculairste is ongetwijfeld Euro RX1, de categorie voor de vroegere Supercars met een dikke benzine turbomotor, zoals de echte rallycrossfans het graag horen. Met 16 wagens aan de start is het ook de sterkst bezette categorie. De gekende namen zoals Anton Marklund en vooral Enzo Ide hebben afgehaakt. Favoriet is Yuri Belevskiy in een Audi S1 van Volland Racing, naast en reeks Hongaren, de Finnen Mikko Ikonen en Mika Liimatainen elk in een Hyundai i20, de Brit Patrick O’Donovan (Peugeot 208) en de Ier Oliver O’Donovan (Proton Iriz).
In RX3 (1600cc voorwielaandrijvers) staan 10 deelnemers aan de start, stuk voor stuk met producten uit de VAG-groep: 7 Audi’s A1, 2 Skoda Fabia’s en een eenzame VW Polo. Tot slot is er de RX2e-klasse, waarin 6 teams aan de start komen. Nils Andersson en Isak Sjökvist lijken de favorieten in deze categorie voor elektrische 4×4’s, maar onze landgenoot kent het circuit als geen ander. De ambassadeur van Circuit Jules Tacheny kan wellicht voor een verrassing zorgen.
Het programma biedt bovendien nog ruimte voor enkele demo’s van het Belgisch kampioenschap Cross Cars. Een 20-tal XCars zijn van de partij, waaronder ook een paar Mini’s, een klasse voor de jongsten vanaf 7 jaar.