Vorig jaar leek Roald Leemans op zijn 26ste op weg naar zijn eerste grote overwinning in de GTC Rally. De jonge kerel uit Tilburg controleerde de wedstrijd met een VW Polo GTi Rally2, die hij voor de eerste keer bestuurde. Met bijna een minuut voorsprong reed hij in de slotronde nog lek, waardoor hij tweede werd. Deze keer komt Roald Leemans weer aan de start met één doel: winnen!
“Natuurlijk wil ik winnen. Na de crash van Bob de Jong, reed ik vorig jaar redelijk makkelijk weg van de concurrentie. Dat ritme moet ik weer aan kunnen houden. Waar we lek reden, dat is voor mij ook nog altijd een vraagteken,” vertelt Leemans, die vooraf getekend had voor een tweede plaats in Achtmaal. “Als men het een week voor de start gevraagd had, dan zou ik meteen getekend hebben voor een tweede plaats. Maar, wanneer je als leider lek rijdt, dan heerst toch vooral teleurstelling. Weet je, de ontgoocheling in de Hellendoorn Rally was misschien zelfs nog groter. Daar kon ik rivaliseren met thuisrijder en voormalig kampioen Bernhard ten Brinke, tot ik me in een trage, haakse rechts liet verrassen aan lage snelheid. Ik probeerde elke centimeter van de baan te benutten, maar we gingen iets te breed. Dat hoort bij het spelletje.”
Papa Ronald werd één keer derde (2016) en drie keer vierde (2008, 2010 en 2017). Roald heeft al een derde (2019) en tweede plaats (2023) te pakken. Hoewel hij dit seizoen nog geen rally gereden heeft, blijft het vertrouwen groot bij Roald. “Natuurlijk mis je de echte kilometers op snelheid. We hebben een autobedrijf en dit jaar hebben we ervoor gekozen om ons daar op te concentreren. Tussendoor train ik wel zoveel mogelijk met rallygames, wat me wel helpt om een beetje ritme te houden,” lacht Roald, die met een Skoda Fabia RS Rally2 van SXM zal starten.
“Vorig jaar reden we met de VW Polo GTi Rally2 van SXM, de wagen waarmee Gilles Pyck enkele weken geleden in Ieper reed. Die auto ken ik en hij voelde heel goed aan. Toch gaat mijn voorkeur uit naar de nieuwe Skoda Fabia RS van SXM, die Fred Miclotte in Ieper bestuurde. Die auto is nog een fractie sneller. Vorig jaar was het kurkdroog in Achtmaal en in die omstandigheden was de VW erg competitief, maar op de snelle proeven van de Hellendoorn Rally moest ik misschien te veel risico’s nemen om Bernhard bij te benen. Dankzij mijn sponsors, die een extra zetje gegeven hebben, zoals Standard Fasel van Ger Roovers, is het net haalbaar om met de Skoda te rijden. Het is mijn derde keer op rij met een nieuwe auto. Ik heb gelukkig niet veel kilometers nodig. Ik heb al eens gereden met de Skoda in de buurt van het atelier van SXM. Ik ben er ook gerust in dat Fred Miclotte me een wagen zal leveren die een uitstekende set-up heeft. Ik kom met vertrouwen aan de start. Zeker met Chris Van Waardenburg naast mij. Chris was er de eerste keer al bij in 1975 in de Nacht van Achtmaal. Hij kent de weg!”
Roald Leemans kijkt al uit naar de eerste proef vrijdagavond in Achtmaal. “We gaan niet meer trainen of testen met de auto. De eerste proef, een rondkoers in Vosdonk, zal belangrijk zijn. Toch ga ik vol voor de overwinning. Als ik het ritme van vorig jaar kan aanhouden, dan moet het mogelijk zijn met de Skoda!”