Rally

Henk Vossen op zijn 78ste naar de Rally van Monte-Carlo

Pinterest LinkedIn Tumblr

Deze week gaat het FIA World Rally Championship van start met de klassieker bij uitstek, de Rally van Monte-Carlo. Een van de strafste deelnemers is het nummer 45. Henk Vossen begint op zijn 78ste aan zijn 57ste seizoen als rallyrijder. Voor de gelegenheid gaat hij in Monte-Carlo van start met een fonkelnieuwe Hyundai i20 N Rally2.

“We zullen even nodig hebben om te wennen aan de nieuwe auto en ook de samenwerking met Willem Vissenberg, mijn nieuwe navigator, heeft tijd nodig,” tempert Henk Vossen de verwachtingen. “In dit deelnemersveld met veel jonge hongerige wolven heeft zelfs een sluwe vos als ik niets te zoeken. Ik heb al meer dan voldoende bekers gewonnen, dus dat is niet onze drijfveer,” weet de 78-jarige rallyrijder die in 1983 en 1998 Nederlands rallykampioen was.

De Rally van Monte-Carlo 2024 is zijn 43ste deelname aan een WRC-manche. “We zijn natuurlijk wel competitief ingesteld, dus we mikken op een plaatsje bij de eerste veertig in het eindklassement.”

De nota’s worden gelezen door een jonkie, de 20-jarige Willem Vissenberg uit Sprundel, die zijn debuut maakt in het Wereldkampioenschap. Hij navigeerde al eerder in een Hyundai i20 Rally2, meer bepaald als navigator van Martin van Iersel.

De Rally van Monte-Carlo begint op woensdag 24 januari met de shakedown in Gap, waar de deelnemers de laatste afstelling aan hun auto’s kunnen doen, voordat op donderdag 25 januari even voor vijf uur ’s middags voor het Casino van Monaco de startvlag valt.

Voor Henk Vossen staat het programma voor komend seizoen nog niet helemaal vast. Al wil hij net als in 2023 opnieuw aan de start komen van nog twee andere WRC-evenementen: de Rally van Kroatië in april en de Central European Rally in november. In eigen land staat uiteraard zijn favoriete ELE Rally (24/25 mei) op het programma. Vossen won die Brabantse klassieker vier keer (1980, 1981, 1982 en 1989).

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment