De 60ste editie van de ELE Rally telde mee voor het Duits rallykampioenschap en dat hebben ze geweten in Nederland. Van alle Nederlanders kon enkel Yannick Vrielink een scratch rijden, wat hem uiteindelijk een mooie derde plaats opleverde. De zege was voor Marijan Griebel, die van start tot finish de wedstrijd domineerde met zijn Skoda Fabia RS. Philip Geipel stuurde zijn Toyota GR Yaris Rally2 naar de tweede plaats.
“Ik ben erg blij met deze overwinning, want het was niet makkelijk. We bouwden vrijdagavond een mooie voorsprong op dankzij vier snelste tijden, maar zaterdag verloor ik een 40-tal seconden door een lekke band op het militair terrein van Strijpse Kampen. De slotfase was moeilijk met enkele modderige stroken, maar we konden onze voorsprong met succes verdedigen,” aldus Marijan Griebel.

In het Nederlands kampioenschap deed Yannick Vrielink, die rijdt voor hetzelfde team als Griebel, een prima zaak met de derde plaats. Michiel Bex, vorige week nog actief in de Sezoensrally, zat van bij de start mee in de kopgroep en hij stuurde zijn Ford Fiesta naar de vierde plaats. Ingo ten Vregelaar, voor de eerste keer aan de start met de ex-Van Deijne Hyundai i20 Rally2, pakte een mooie vijfde plaats, voor Stan Pex en Ben van de Laar, die debuteerde met een Skoda Fabia RS. Jeroen Swaanen, voormalig winnaar in Eindhoven, werd 8ste voor regerend Nederlands kampioen Dennis Rostek. De Duitser beleefde niet zijn beste wedstrijd: “Vrijdag was de start goed, tot ik een foutje maakte en 40″ verloor door een geplooide achtertrein. Zaterdag verloren we nog een minuut door problemen met de auto. Het enige positieve is dat we aan de leiding blijven in het Nederlands kampioenschap met één puntje voorsprong,” aldus Rostek.

In Historic ging de overwinning naar Antoine Biesheuvel met zijn BMW M3 E30, maar de regerende kampioen kwam pas op de voorlaatste proef aan de leiding toen Piet-Hein Van der Heijden met zijn Audi Quattro geveld werd door technische problemen. “Dit is een gruwelijke ontgoocheling,” sakkerde de Audi-rijder die de ganse wedstrijd domineerde. “Op de voorlaatste proef viel de auto plots stil door een elektrische storing. Het duurde bijna vier minuten voor ik hem weer aan de praat kreeg. Ja, het positieve is dat het goed ging, maar zo verliezen doet pijn.”
Antoine Biesheuvel had alle begrip voor de teleurstelling: “We winnen dankzij de pech van Piet-Hein, maar dit voelt niet als een overwinning, want het is duidelijk dat er vandaag maar één de beste was.”
De derde plaats ging naar Antoine van Ballegooijen met zijn Ford Sierra Cosworth.

In de elektrische Opel Cup was er een vijfde plaats voor Tom Heindrichs op 30″ van de winnaars en 7″1 achter Timo van der Marel. Thyrsa Eertmans en Justine Demeestere werden 10de. De overwinning ging naar de Spanjaard Alex Espanol.
