Op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei staan meer dan 100 equipes uit binnen- en buitenland aan de start voor wederom een uitdagende ELE Rally.
In het deelnemersveld zien we verschillende kandidaten voor de eindoverwinning. Zal het de Nederlands Kampioen Kevin van Deijne met navigator Hein Verschuuren eindelijk lukken om zijn thuisrally te winnen? Hij krijgt in elk geval zwaar weerwerk van Yannick Vrielink, eerder dit jaar al winnaar van de Zuiderzee Rally, in een Ford Fiesta, en van Ingo ten Vregelaar in zijn Skoda Fabia. Richard Pex heeft in elk geval voldoende ritme in zijn Fabia RS. Ook de Nederlandse kampioen van 1986, de Zweed Stig Andervang, komt aan de start, net als veteraan Henk Vossen, genavigeerd door Radboud van Hoek, in zijn Hyundai i20 N Rally2. Zeker niet te onderschatten in eigen streek is Michiel Becx met zijn Ford Fiesta Rally2, hoewel zijn testwedstrijd vorige weekend in de Sezoensrally ongelukkig verliep door een foutje op de eerste proef. En wat kunnen we van Roger Hodenius, genavigeerd door Robin Buysmans, verwachten. Met zijn Skoda Fabia RS heeft hij al getoond dat hij de snelheid heeft om vooraan mee te draaien in het Nederlands kampioenschap, maar het is de vraag of zijn crash in Wales al verwerkt is.
Ronald van Loon zal zijn kansen verdedigen met een Hyundai i20 Rally2.
Verderop in het veld zal het met name bij de Renault Clio’s een waar spektakel zijn. Waar er vorig jaar nog enkele Rally4-exemplaren aan de start stonden, bestaat het veld nu alleen uit Rally3- en Rally5-Clio’s. De Clio’s Rally3 kunnen in de ELE Rally ongetwijfeld een aantal Rally2-tenoren nerveus maken. Denk maar aan Ben van de Laar, die in eigen streek wil schitteren. In de Monteberg Rally eindigde Van de Laar op een heel moeilijk parcours in de Top 10. Hij neemt het op tegen Willem-Wouter Overbeek en… Anja Van Loon, die in haar thuisrally broer Ben wil volgen. Nog boeiend om te volgen is de strijd tussen de Mitsubishi’s van Edwin Wils, Ad Smits, Lambert Parren en thuisrijder Jari van Hoof. En vanaf dit seizoen rijden ook de “youngtimers” opnieuw in de “moderne” wedstrijd, zodat we kunnen genieten van de doortochten van Jef van Hooft met zijn Lancia Delta en Jeroen van Eerd in zijn Toyota Celica ST205. In totaal komen 71 teams aan de start van de “moderne” ELE Rally.
In de Opel ELEctric Rally hebben we 12 teams die aan de start komen, met een bijzonder internationaal startveld. Lyssia Baudet, deze keer genavigeerd door Daphné Henry, zal de Belgische driekleur verdedigen.
Voor nostalgische rallyfans die nog eens willen genieten van een echte World Rally Car op de klassementsproeven, is er de WRC Demo. Helaas komen er maar 2 teams aan de start, de Dakar-helden Erik van Loon in een Subaru Impreza S14 WRC en Gerard de Rooij met een Subaru Impreza S5 WRC.
Tot slot hebben we dan nog de 6e ELE Historic Rally met een rijke historie aan klassieke rallyauto’s. Nationaal kampioen Antoine Biesheuvel zal graag weer zijn slag willen slaan in de MATS BMW M3 E30, maar zal af moeten rekenen met diverse Audi Quattro’s en Antoine van Ballegooijen die met zijn Ford Sierra Cosworth zijn debuut maakt.
Route en tijdschema
Op vrijdag 24 mei wordt er om 18:26 uur gestart vanaf het Kerkplein in Son, waarna klassementsproeven KASS Gehamie Helmond en Lierop verreden worden. Na een service worden deze klassementsproeven nogmaals in het donker verreden. Het eerste team zal zijn wagen rond 23h30 in het gesloten wagenpark zetten. De startvolgorde is: eerst de Opel ELEctric Rally, gevolgd door de WRC Demo, vervolgens de Rally en tot slot de Historics.
Op zaterdag 25 mei wordt er dan weer gestart om 12:37 uur vanaf het Kerkplein in Son nadat de auto’s eerst service hebben gehad. De bekende klassementsproeven Strijpse Kampen (militair terrein, NIET toegankelijk voor publiek!), Spoordonk en Wintelre staan dan op het programma en zullen ongetwijfeld weer voor verrassingen zorgen. De proef van Wintelre werd de voorbije dagen wel gevoelig ingekort en zelfs verlegd, omdat het onverhard door wateroverlast niet berijdbaar is. In verband met de actieradius zal de Opel ELEctric Rally niet in actie komen op klassementsproef Wintelre. Na de tweede service van zaterdag zullen deze KP’s nog eens verreden worden. De derde en laatste keer Strijpse Kampen is wat later op de avond gezet om zo nog eenmaal het uiterste van de teams te eisen. Dat betekent dat het “traditionele rondje” wordt omgedraaid: KP Sint-Oedenrode – KP Electrifying Opel Son – KP Strjipse Kampen. Na de laatste service op de Habraken 1214 (Opel ELEctric Rally heeft zijn service op de Kanaaldijk 7 in Best) wordt de rally dan beslist op de afsluitende KP’s Sint Oedenrode en KP Electrifying Opel Son. De winnaar wordt even voor 23:00 uur op het finishpodium op het Kerkplein in Son verwacht.
Volg de rally op www.elerally.nl