Drie op drie! Het seizoen van Yannick Vrielink kon niet beter beginnen. De 25-jarige winnaar van de Yaris Cup stapte dit seizoen over naar de topklasse. Eerst won hij verrassend de Zuiderzeerally. Daarna was hij de beste Nederlander in de Rally van Sulingen, de opener van het Open Nederlands Rally Kampioenschap, al ging de Duitser Dennis Rostek, die nochtans niet het volledige ONRK zal rijden, met de punten van de overwinning aan de haal. En dit weekend stuurde hij zijn Ford Fiesta Rally2 naar een mooie overwinning in de ELE Rally, na een achtervolging en een spannend duel met titelverdediger Kevin van Deijne.
Nochtans begon de wedstrijd dramatisch voor de leider in het kampioenschap, die op de openingsproef in Helmond meteen 26″ liet liggen. “Bij het uitkomen van het onverhard, liet ik me verrassen. De wagen stuurde niet in op de modder. Ik moest snel beslissen: frontaal op de boom, de sloot in of toch nog proberen de bocht te nemen. Ik trok aan de handrem, maar we knalden met de flank op de boom. Er was serieus wat blikschade, maar veel erger was het feit dat een kabel van de ruitenwissers stuk was. Ik zag amper iets en het vertrouwen was even ver te zoeken in de regen in het donker. Uiteindelijk sloten we vrijdagavond af op 34″ van leider Michiel Becx. Toen die zaterdag van de baan ging, lag de wedstrijd weer helemaal open. Ik werd op de showproef van Ekkersrijt nog even opgehouden door Stig Andervang, maar de wedstrijdleiding corrigeerde gelukkig mijn tijd,” vertelde winnaar Yannick Vrielink.
Michiel Becx, leider na de eerste avond, liet zich verrassen op de eerste doortocht in Wintelre, waar hij zijn Fiesta in een sloot legde. Richard Pex, vrijdagavond knap tweede met zijn Skoda Fabia RS, leek de leiding over te nemen, maar hij werd precies op die proef gepasseerd door Yannick Vrielink. Toen hij een proef verder, op het militair terrein van Strijpse Kampen, wilde reageren, schoof Pex van de baan. “Een klein inschattingsfoutje door koude banden. De banden waren nog niet goed warm en we reden door een waterplas. Daarbij koelden de banden nog wat meer af. In de volgende situatie schoof ik net te ver het gras in. Het land was er zo nat dat we meteen diep in de modder zakten. We geraakten er zelf niet meer uit en de auto startte niet meer. We hebben heel wat minuten verloren. Jammer, want we draaiden prima tijden in de Top 3,” aldus Richard Pex, die wel nog een knappe 2de tijd klokte op industrieterrein Ekkersrijt (in principe zijn eerste scratch in het Nederlands kampioenschap, maar na een correctie van de tijd van Yannick Vrielink kreeg de winnaar de snelste tijd toegewezen).
Zijn maatje Roger Hodenius had een ronde eerder zijn Skoda al in een gracht gelegd op Strijpse Kampen. “Vrijdagavond verloren we twee keer veel tijd, eerst door een normtijd omdat Overbeek van de baan ging en daarna door elektronische problemen waardoor de motor een paar keer afsloeg. Zo begonnen we met iets meer dan een minuut achterstand aan de tweede dag. Op Strijpse Kampen wilde ik aanvallen. In een bocht reden we door een plas. Het water kwam over de voorruit en een fractie van een seconde zocht ik naar het knopje van de ruitenwisser. Toen ik weer op keek, zat ik al met twee wielen in het gras en was het te laat. De wagen schoof een diepe gracht in en op het militair domein zijn geen toeschouwers toegelaten. Heel zuur, want ik had hier mee willen doen in de strijd voor de overwinning,” vertelde Roger Hodenius, die we zeker terug zullen zien in de Ardeca Ypres Rally.
Zijn schoonbroer, René Jeths, maakte trouwens zijn debuut in de rallysport. Helaas knalde hij op een boom met de Clio Rally3. Gelukkig werden de kleuren van het team met succes verdedigd door Paul Allerts en Anouck Preda, die hun Renault Clio Rally5 naar de 23ste plaats stuurden, een plaats voor Richard Pex.
Vooraan begon Kevin van Deijne het avondgedeelte met de ambitie om Vrielink van de zege te houden, maar de Hyundai-rijder die pas voor de eerste keer papa werd, moest uiteindelijk tevreden zijn met de tweede plaats. De titelverdediger verloor vooral vrijdagavond kostbare tijd, toen het rempedaal niet naar behoren functioneerde. Door de vele opgaves en foutjes bij de Rally2-piloten, ging de derde plaats naar de nationale kampioen Lambert Parren in zijn Mitsubishi, voor Jelte de Boef, die zijn Subaru ruilde voor de Ford Fiesta Rally2 van de broers Ter Reehorst, en de Hyundai van de Zweedse veteraan Stig Andervang.
De snelste Clio-rijders, Ben van de Laar en Willem-Wouter Overbeek, hadden zeker aanspraak kunnen maken op de derde podiumplaats, maar ze gingen in de fout. Willem-Wouter ging hard van de baan op de allereerste proef, waarna hij zaterdag weer kon starten, terwijl Ben van de Laar zaterdag op Strijpse Kampen ook in de modder vast kwam te staan, net zoals Richard Pex. Hij werd uiteindelijk 20ste algemeen, terwijl zijn zus Anja, met wie hij de Dakar zal rijden, de snelste bij de Clio Rally3’s was op de 13de plaats. Nard Ippen deed nog veel beter met zijn Clio Rally5, want hij eindigde op een knappe 9de plaats algemeen. “En dat ondanks het feit dat ik de ganse vrijdagavond gereden heb met remmen die achteraan bleven hangen. Dat gaf helemaal geen vertrouwen. Anders had ik het een paar Rally2’s lastig kunnen maken,” lachte Ippen.
Van Belgische zijde was er nog een 45ste plaats van Elien Verhaeghe, copilote van Enzo Van der Heijden in een Mitsubishi Colt, en een 46ste plaats van Xavier Schene en Thierry Lefin in hun Ford Fiesta ST.
Terwijl het publiek genoot van de demo’s van de Subaru Impreza’s WRC S14 van Erik van Loon en S5 van Gerard de Rooij, ging de overwinning in Historic zoals verwacht naar Antoine Biesheuvel met zijn BMW M3 E30.