Reportage

79-jarige Henk Vossen stuurt zijn Hyundai naar de finish in de Central European Rally

Pinterest LinkedIn Tumblr

Heel wat Belgische en Nederlandse rallyfans volgden vorige week de voorlaatste wedstrijd van het FIA World Rally Championship. De Central European Rally werd over vier dagen gespreid en werd deels in Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland verreden. Een enorm uitgestrekt rallygebied, met de bijbehorende ellenlange verbindingen over kronkelige wegen. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds in het donker. Slopend, zowel voor de toeschouwers, maar zeker ook voor de deelnemers in hun niet al te comfortabele rallybolides. 

Het geeft de prestatie van Henk Vossen een extra dimensie, want wat de Nederlandse veteraan presteerde was opnieuw bijzonder respectabel. Henk, genavigeerd door Harmen Scholtalbers, stuurde zijn Hyundai i20 N Rally2 naar de finish en de derde plaats in de Master Cup in zijn 45ste WRC-wedstrijd, waarmee hij ondertussen de absolute recordhouder in de Nederlandse rallysport is.

“Op naar de 50 dan maar,” was het commentaar op dit bijzondere feit van de nestor van de rallysport in ons land. 

Het wisselvallige weer maakte de wedstrijd extra lastig. “Dat maakt zo’n wedstrijd extra uitdagend,” analyseerde Vossen aan de finish. “Maar gelukkig hadden wij Erwin en Carina Berkhof , onze ouvreurs, ons van goede informatie over de toestand van het parcours konden voorzien. Ook Pirelli adviseerde ons dagelijks over de beste bandenkeuze op de verschillende klassementsproeven. En Harmen (Scholtalbers) was goed met het lezen van de pace notes. Maar ondanks al die adviezen moet ik zelf alert blijven op de tricky situaties en dat 300 wedstrijdkilometers lang, naast de 1.300 km aan verbindingsetappes.” 

Toch was de start allesbehalve feilloos. Al op de eerste, zeer korte klassementsproef maakte Henk Vossen een kostbaar foutje: “We slipten op losliggend grind en schoven zo met de linker achterkant in de dranghekken, met lichte schade tot gevolg. De motor sloeg af en voor we weer op weg waren tikten de seconden weg,” aldus de onfortuinlijke Vossen. “Zo wil je een vier dagen durende rally niet beginnen.” Toch kwam het zelfvertrouwen weer terug en verliep de rally voor Henk Vossen en navigator Harmen Scholtalbers verder zonder noemenswaardige problemen. De Helichem Hyundai i20 Rally2 kwam zonder technische malheur aan de finish. “De motor liep als een zonnetje en de afstelling was perfect,” concludeerde Vossen dan ook.

Gedurende de rally wist de enige Nederlandse equipe op te klimmen van de 42e naar de 34ste plaats in het overall klassement en binnen de Masters Cup voor deelnemers van boven de 50 naar twee klinkende podiumklasseringen. “Dat is prachtig natuurlijk en een mooie beloning voor onze inspanningen en die van ons hele team,” aldus Henk Vossen, die vlak voor de start van de laatste klassementsproef op de hoogte werd gesteld van het overlijden van generatiegenoot en rally-icoon Wim Luijbregts. “Dat kwam, ondanks dat hij al enige tijd ziek was, wel binnen; ik realiseer mij nu hoeveel prachtige rally avonturen wij samen hebben beleefd de afgelopen meer dan 50 jaar.” 

Foto’s Erik van ’t Land

Autosportjournalist gepassioneerd door rally en rallycross, gefascineerd door het verhaal van de mens achter de rijder, piloot, teambaas en organisator.

Write A Comment