Op zaterdag 26 en zondag 27 oktober staat de voorlaatste manche van het Open Nederlands Rally Kampioenschap op het programma in Hengelo. De 40ste jubileumeditie bewijst nog maar eens hoe populair de rallysport is bij de Tukkers, met 92 deelnemers in de moderne wedstrijd en 31 in Historic. Zoals elk jaar, is het tijdschema erg compact en tegelijkertijd origineel, want zaterdagavond worden twee lussen van twee proeven, De Hoeve en Stepelo, afgewerkt met tussen de twee lussen in een hergroepering bij Totaallift in Bentelo. Het bijzondere is dat de Historic-deelnemers de vier proeven volledig afwerken, waarna de moderne deelnemers pas van start gaan later op de avond in het donker voor dezelfde vier proeven. Op zondag staan 2×4 proeven op het menu, Twekkelo, Hengelo, de bekende rondkoers op het industrieterrein waar duizenden rallyfans verzamelen, Bentelo en Zeldam. In de derde ronde worden enkel Twekkelo en Hengelo afgewerkt, waar de winnaar ook gehuldigd zal worden.
In de moderne rally komen alle titelkandidaten aan de start, te beginnen met Yannick Vrielink en Harm van Koppen, die deze keer overstappen naar een snellere Ford Fiesta MkII Rally2. Kevin van Deijne, die een 0-score liet noteren in Hellendoorn, verdedigt zijn laatste titelkansen, net als Dennis Rostek, die zijn snelheid dit seizoen al meermaals bewezen heeft. Ingo ten Vregelaar hoopt voor eigen publiek dit jaar meer geluk te hebben dan vorig jaar, toen hij op de openingsavond al problemen kende met het differentieel. De podiumplaats van vorig jaar is minimaal zijn doelstelling. Stig Andervang mikt op een mooie ereplaats, net als Stefaan ter Reehorst, Joep Luth, Martin van Iersel en Fred Teschner. Het tweede peloton van de Rally2’s zal moeten uitkijken voor de snelle Mitsubishi van Jari van Hoof.
Hoewel de Motul Clio Trophy al beslist is, zal het weer hard gaan tussen de snelle Clio Rally3-rijders Ben van de Laar, de kampioen in deze categorie, de broers Ceriel, Jeroen en Hendri Klein Kromhof, Johan Deen en natuurlijk Willem-Wouter Overbeek.
Verder zijn er een reeks snelle lokale rijders, zoals Ger Haverkate, genavigeerd door zijn dochter, die vlak voor zijn deur passeert, Gerben Brouwer met zijn unieke Audi A1 en natuurlijk Edwin en Ingrid Wolves, die altijd garant staan voor spectaculaire passages met hun gele Kadett.
In Historic geeft Antoine Biesheuvel om familiale redenen forfait. Voor zijn titelkansen op zich geen probleem, want de titelverdediger heeft een ruime voorsprong op Peter Mangnus, tweede in de tussenstand. De favorietenrol gaat daardoor naar Antoine Ballegooijen met zijn Ford Sierra Cosworth, al is het ook uitkijken voor de snelle Volvo van Thom de Jong, de lokale specialist, de BMW van organisator Wouter Koenderink en de BMW van Michiel Sanders, verrassend winnaar in de GTC Rally.